... Og hva skal «barnet» hete?

... Og hva skal «barnet» hete?

... Og hva skal «barnet» hete?

... Og hva skal «barnet» hete?

Artikkel

Artikkel

Artikkel

Tips og råd

Tips og råd

Tips og råd

Jakten på det gode navnet til et selskap eller varemerke starter med avgrensing; Tydelige kriterier fra kunde.

Dette gir prosessen retning og kreatørene en sjekkliste. Svarer navnene på oppgaven?

Publisert

6. mai 2025

6. mai 2025

Hva er et godt selskapsnavn?


Det finnes selvfølgelig mange svar på det. Disse går ofte igjen: Er navnet lett å huske? Beskriver navnet selskapet, og hva dere gjør? Er det selgende? Eller er det lett å uttale? Sistnevnte kriterium var i sin tid det viktigste for fotogiganten Kodak; navnet skulle høres likt ut på alle språk. Navnet ble derfor konstruert kun med dette i tankene.

Et godt navn vekker også ofte gode assosiasjoner. Og ikke sjelden også nysgjerrighet: «Hva betyr det?» Slike spørsmål åpner for en heis-pitch; et kort svar på hvem dere er.


Hva kom først – navnet eller pay-offen?

«Høna og egget»-problemstillingen finnes overalt, selv i navneutvikling. For i noen tilfeller kan man gå «motsatt» vei og først varemerke-registrere selskapets pay-off. En av våre kunder, TYO, har forklarende «transform your operations» som pay-off – selskapsnavnet ble derfor en forkortelse av dette.

Hva kom først – navnet eller pay-offen?

«Høna og egget»-problemstillingen finnes overalt, selv i navneutvikling. For i noen tilfeller kan man gå «motsatt» vei og først varemerke-registrere selskapets pay-off. En av våre kunder, TYO, har forklarende «transform your operations» som pay-off – selskapsnavnet ble derfor en forkortelse av dette.

Hva kom først – navnet eller pay-offen?

«Høna og egget»-problemstillingen finnes overalt, selv i navneutvikling. For i noen tilfeller kan man gå «motsatt» vei og først varemerke-registrere selskapets pay-off. En av våre kunder, TYO, har forklarende «transform your operations» som pay-off – selskapsnavnet ble derfor en forkortelse av dette.

Hva kom først – navnet eller pay-offen?

«Høna og egget»-problemstillingen finnes overalt, selv i navneutvikling. For i noen tilfeller kan man gå «motsatt» vei og først varemerke-registrere selskapets pay-off. En av våre kunder, TYO, har forklarende «transform your operations» som pay-off – selskapsnavnet ble derfor en forkortelse av dette.

Hvorfor er kriterier så viktig?

Et kjent sitat om kreativitet sier: «Innenfor en begrensning finnes ingen begrensing». Avgrensninger i større grad for kreativitet som treffer – der ingen retning og «finn på noe», gjør det vrient å lage noe unikt som er strategisk riktig.

Når det er sagt, bør man ha i mente at navnet «kun» er en del av merkevaren. Men navnet bør uansett være i tråd med selskapets merkevareplattform. Ofte skuler man også til bransjen man er en del av, for å finne et navn «passer inn» – eller skiller seg ut.


Hvilke kategorier brukes mest i navneprosesser?

De viktige begrensningene i en navneutviklingsprosess handler først om å bestemme hvilke kategorier det skal utvikle navn i. Det kan være navn som er direkte beskrivende for virksomheten. Eller billedlige navn, som indirekte gir assosiasjoner til det dere gjør. Eller forkortelser. Eller helt konstruerte navn.

Sistnevnte øker sjansen for at navnet er unikt og domenet ikke er tatt. Særpreg gjør det ikke bare enklere å få varemerke-registrert navnet – det er som regel en forutsetning.

Er navnet litt for produkt- eller tjenestebeskrivende, kan det derimot bli vanskelig.

Et av våre navneprosjekter

Vi arbeidet med et lokalt advokatfirma om et nytt selskapsnavn. Resultatet ble et navn som har lokal, historisk forankring og er tydelig i all sin enkelhet. Gjetter du selskapet?

Et av våre navneprosjekter

Vi arbeidet med et lokalt advokatfirma om et nytt selskapsnavn. Resultatet ble et navn som har lokal, historisk forankring og er tydelig i all sin enkelhet. Gjetter du selskapet?

Et av våre navneprosjekter

Vi arbeidet med et lokalt advokatfirma om et nytt selskapsnavn. Resultatet ble et navn som har lokal, historisk forankring og er tydelig i all sin enkelhet. Gjetter du selskapet?

Et av våre navneprosjekter

Vi arbeidet med et lokalt advokatfirma om et nytt selskapsnavn. Resultatet ble et navn som har lokal, historisk forankring og er tydelig i all sin enkelhet. Gjetter du selskapet?

Nytt selskapsnavn? Ikke glem dette:


  • Korte navn – kan være vanskeligere å få registrert

  • Generiske navn – styr utenom ord som alle «eier», f eks.: Hav

  • Beskrivende navn – unngå navn som er for produktbeskrivende

  • Merkevareplattformen – nytt navn bør forankres i den

  • Ledig domene – bra, men ingen garanti for varemerke-registrering

  • Gjør research – dyrt å oppdage sent at andre har tatt navnet «ditt»


Trenger dere hjelp med navneprosess? Ta kontakt
Profilbilde av Mats Henriksen

Mats Henriksen

Partner / Designer

Trenger dere hjelp med navneprosess? Ta kontakt
Profilbilde av Mats Henriksen

Mats Henriksen

Partner / Designer

Trenger dere hjelp med navneprosess? Ta kontakt
Profilbilde av Mats Henriksen

Mats Henriksen

Partner / Designer

Trenger dere hjelp med navneprosess? Ta kontakt
Profilbilde av Mats Henriksen

Mats Henriksen

Partner / Designer

Halvt eller helt oppdatert? Ta kontakt å få med deg hva vi driver med, og hvordan vi hjelper våre kunder.

©2024 Elleve AS. All rights reserved.

Halvt eller helt oppdatert? Ta kontakt å få med deg hva vi driver med, og hvordan vi hjelper våre kunder.

©2024 Elleve AS. All rights reserved.

Halvt eller helt oppdatert? Ta kontakt å få med deg hva vi driver med, og hvordan vi hjelper våre kunder.

©2024 Elleve AS. All rights reserved.

Halvt eller helt oppdatert? Ta kontakt å få med deg hva vi driver med, og hvordan vi hjelper våre kunder.

©2024 Elleve AS. All rights reserved.