Jakten på det gode navnet til et selskap eller varemerke starter med avgrensing; Tydelige kriterier fra kunde.
Dette gir prosessen retning og kreatørene en sjekkliste. Svarer navnene på oppgaven?
Publisert
Hva er et godt selskapsnavn?
Det finnes selvfølgelig mange svar på det. Disse går ofte igjen: Er navnet lett å huske? Beskriver navnet selskapet, og hva dere gjør? Er det selgende? Eller er det lett å uttale? Sistnevnte kriterium var i sin tid det viktigste for fotogiganten Kodak; navnet skulle høres likt ut på alle språk. Navnet ble derfor konstruert kun med dette i tankene.
Et godt navn vekker også ofte gode assosiasjoner. Og ikke sjelden også nysgjerrighet: «Hva betyr det?» Slike spørsmål åpner for en heis-pitch; et kort svar på hvem dere er.
Hvorfor er kriterier så viktig?
Et kjent sitat om kreativitet sier: «Innenfor en begrensning finnes ingen begrensing». Avgrensninger i større grad for kreativitet som treffer – der ingen retning og «finn på noe», gjør det vrient å lage noe unikt som er strategisk riktig.
Når det er sagt, bør man ha i mente at navnet «kun» er en del av merkevaren. Men navnet bør uansett være i tråd med selskapets merkevareplattform. Ofte skuler man også til bransjen man er en del av, for å finne et navn «passer inn» – eller skiller seg ut.
Hvilke kategorier brukes mest i navneprosesser?
De viktige begrensningene i en navneutviklingsprosess handler først om å bestemme hvilke kategorier det skal utvikle navn i. Det kan være navn som er direkte beskrivende for virksomheten. Eller billedlige navn, som indirekte gir assosiasjoner til det dere gjør. Eller forkortelser. Eller helt konstruerte navn.
Sistnevnte øker sjansen for at navnet er unikt og domenet ikke er tatt. Særpreg gjør det ikke bare enklere å få varemerke-registrert navnet – det er som regel en forutsetning.
Er navnet litt for produkt- eller tjenestebeskrivende, kan det derimot bli vanskelig.
Nytt selskapsnavn? Ikke glem dette:
Korte navn – kan være vanskeligere å få registrert
Generiske navn – styr utenom ord som alle «eier», f eks.: Hav
Beskrivende navn – unngå navn som er for produktbeskrivende
Merkevareplattformen – nytt navn bør forankres i den
Ledig domene – bra, men ingen garanti for varemerke-registrering
Gjør research – dyrt å oppdage sent at andre har tatt navnet «ditt»