Det ligger en lengre prosess bak ferdig UX-design, uavhengig hvilket format løsningen har og hva den skal løse. Under får du et raskt innblikk i UX-design: HVA det er, HVORFOR det er viktig å ta hensyn til i det vi utvikler, og HVORDAN vår tilnærming til UX-design er.
Publisert
Hva?
UX-design (user experience) er et bredt fagfelt, relatert til tjenestedesign og UI-design (user Interface). Der UI-design fokuserer på det visuelle og følelsen du får av å bruke produktet, ser UX-design på brukeropplevelsen; hvordan du samhandler med produktet.
I utviklingen av UX–design må man derfor sette seg grundig inn brukernes ståsted, og bruke empati, sammen med designfaglige grep, for å designe løsninger som treffer og gir en god opplevelse. For å komme dit, innhentes innsikt, som deretter systematiseres.
Som metodikk, er UX-design en strategisk tilnærming basert på research. Resultatet kan være alt fra systemer til et rammeverk for fragmenter – men også så konkret som en brukerundersøkelser, rapport eller app. For å nevne noe.
Hvordan?
UX-design er en metodikk som følger design-thinking-prosessen: Discover, define develope, deliver. Sistnevnte er å designe – basert på innhentet kvantitativ og kvalitativ innsikt. Prosessen resulterer i en mer effektiv brukeropplevelse og en bedre kundereise.
For å komme dit, bruker vi blant annet verktøy som personas (tenkte brukere) for å bedre forstå hva brukerne trenger. Før det designes, analyseres derfor dagens situasjon for å se framtidige muligheter – fra de store linjene ned til detaljerte systemer og komponenter.
UX-design i Elleve
I Elleve jobber vi med UX–design i hele spekteret – alt fra store konsern til små start-ups.
Vi tilpasser prosessene og verktøyene vi bruker til kunden. «One size fits all»-løsninger finner du derfor ikke hos. Vi er fleksible, og benytter ulike verktøy for å utvikle UX-design tilpasset behovene akkurat ditt selskap har.