Prototyping er ikke bare et fancy ord designere slenger rundt. Det er nøkkelen til å lage produkter som faktisk fungerer – enten det er en app, en nettside eller en kaffemaskin. Når du tester ideene dine tidlig og ofte, unngår du dyre feil og overraskelser som kunne vært stoppet før de nådde kundene.
→
Du lærer raskere
Når du har en prototype foran deg, blir det enklere å se hva som funker og hva som ikke gjør det. I stedet for å krangle rundt et møtebord, kan du faktisk teste ideene dine i praksis.
→
Kunden er i fokus
I metoder som design thinking jobber du alltid med kunden i sentrum. Gjennom prototyper kan du teste hypoteser direkte med de som skal bruke produktet. Hva liker de? Hva sliter de med? Du får svarene rett fra kilden.
→
Du sparer tid og penger
Det er mye billigere å endre en papirskisse eller en interaktiv modell enn å gjøre store justeringer etter at produktet er ferdig utviklet. Prototyping hjelper deg å finne og løse problemer før de vokser seg store.
→
Alle på samme side
En av de viktigste resultatene med prototyping er at du får teamet ditt, investorer og kunder til å forestille seg hvordan produktet eller tjenesten kommer til å bli. Det samler teamet rundt oppgaven på en måte som er vanskelig å gjøre ellers. Visjonen blir tydelig og du minimerer misforståelser og egne agendaer.
Vi starter med å identifisere problemet og sette tydelige mål. Hvem er brukerne? Hva ønsker vi å oppnå?
Dag 2
Idéutvikling
Teamet skisser løsninger basert på målene, og vi velger den mest lovende ideen.
Dag 3
Storyboard
Ta ett eller flere av konseptene og gjør dem til enkle historier som forklarer hvordan brukeren kan nå målene siden.
Dag 4
Bygge prototypen
En interaktiv prototype bygges – enten digitalt, fysisk, eller som en kombinasjon.
Dag 5
Testing og tilbakemeldinger
Vi tester prototypen på reelle brukere eller kunder og samler inn verdifull innsikt.
→
Start enkelt
En prototype kan være så enkel som en tegning. Ikke overtenk det. Last ned vår Prototype-guide med ferdige workshop-opplegg som gjør det enkelt å komme igang.
→
Test med brukere
Involver faktiske mennesker, helst noen utenfor kontoret.
→
Iterer, iterer, iterer
Prototyping er ikke en “én-test-og-ferdig”-øvelse. Test, juster og prøv igjen.